Brockes Passion: Bachs muzikale context voor Johannes en Matthäus Passion

Aanstaande zondag, Passiezondag, voert het Bachkoor Brabant een passie-oratorium uit dat ten onrechte zelden op de programma’s staat: de Brockes Passion. Dit werk is gebaseerd op een libretto van de Hamburgse jurist en dichter Barthold Heinrich Brockes (1680-1747) en kreeg als officiële subtitel mee ‘Der für die Sünde der Welt gemartete und sterbende Jesus’.

Brockes Passion door het Bachkoor Brabant

Jesus draagt het kruis (uit Jesus Christ Superstar)

De wijze waarop collega-componisten van Bach, onder wie Georg Friedrich Händel, Georg Philipp Telemann en Reinhard Keiser deze gevoelige, dramatische en aansprekende teksten over de laatste dagen van Jezus’ leven muzikaal gestalte gaven, was voor de grote meester Johann Sebastian Bach een directe inspiratiebron om zijn Johannes en Matthäus Passion te scheppen. Er zijn diverse overeenkomsten te vinden wat betreft tekstkeuze, muzikale tekstbehandeling, vormgeving en structuur van aria’s (overname van de da capo-vorm vanuit de opera) en fugatische opzetten van koren etc. De grote opera-ervaring die deze Hamburgse collega’s in hun Brockes Passion-versies meenamen, heeft een blijvend stempel gedrukt op Bachs passies. Het toenmalige idioom van de barokopera is derhalve in niet te onderschatten  mate via deze muzikale lijnen in Bachs operaloze vocale oeuvre terechtgekomen. Uiteraard heeft Bach al deze componenten weer naar zijn eigen geniale ideeën vertaald en vervolmaakt.

Jezus en Maria op weg naar Calvarie (The Passion)

Jezus en Maria op weg naar Calvarie (The Passion)

Voor liefhebbers van Bachs passiemuziek is het zondag in de prachtige Martinuskerk in Breda-Princenhage een unieke mogelijkheid om de muzikale context van waaruit Bach zijn passies creëerde live te ervaren. Een bijzondere bonus in deze passie is het aria-duet Soll mein Kind, mein Leben, sterben van Jezus en Maria op weg naar de Calvarieberg.

Jezus ontmoet zijn Moeder op weg naar de Calvarieberg

Jezus ontmoet zijn Moeder op weg naar de Calvarieberg

 

Tekst: Geert van den Dungen

Concert:

Bachkoor Brabant
zondag 13 maart 2016, 15.00 uur
Martinuskerk Breda-Princenhage

Barokorkest Accademia Amsterdam

Solisten:
Adriaan De Koster – tenor/Evangelist
Jussi Lehtipuu – bas/Christus
Andrea Tjäder – sopraan
Oscar Verhaar – countertenor
Sebastian Brouwer – tenor

Dirigent: Geert van den Dungen

Entreeprijs: € 22,50, inclusief programmaboekje en consumptie.

Kaarten voor dit concert zijn te bestellen via de pagina Contact en kaarten. Hier vindt u ook meer informatie over de bestelprocedure. Donateurs van het Bachkoor Brabant worden per brief op de hoogte gesteld van dit concert. Zij hebben de mogelijkheid om gereserveerde plaatsen te bestellen. Zie ook Vrienden van het Bachkoor Brabant.

Over BachkoorBrabant

Het Bachkoor Brabant wordt elk jaar na audities samengesteld uit jonge, getalenteerde én ervaren amateurkoristen uit Noord-Brabant en Vlaanderen. Dit zorgt voor kwalitatief goede en gebalanceerde uitvoeringen. Door deze werkwijze is het ook mogelijk om de juiste zangers bij het juiste project te betrekken. Het Bachkoor Brabant houdt zich projectmatig bezig met het uitvoeren van Bachs koormuziek zoals de Matthäus Passion (sinds 1993) en de Johannes Passion. Daarnaast staan er regelmatig koorwerken van componisten die een muziekhistorische relatie met Bach hebben op het programma.
Dit bericht werd geplaatst in Bachkoor Brabant, Brockes Passion en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s